Zenderstad wint spannend degradatieduel na blauwkwartiertje!

Van Stigt Thans 3 stond onderaan, maar aan het begin van het seizoen zou je denken dat ze kampioenskandidaat zijn, omdat ze wel één van de hoogste ratings hebben.  Van de teamcaptain (die zelf verhinderd was) kregen we de opdracht om dan te maar bevestigen dat zij (Van Stigt Thans 3) onderaan moeten blijven staan en wij die eerste landelijke 1e-klasse winst maar eens pakken.
En dat lukte, en hoe!

Zenderstad kwam op achterstand door verlies van invaller van Theo van Londen (bord 8) die op 42e  verrast werd door het  altijd verraderlijke offer van Dussaut, 0-2.
Laurens Fijn van Draat (bord 1) bracht de stand direct weer gelijk door in een 8 om 8 stand zijn tegenstander  uit te tikken. Een offerpoging  van zijn tegenstander werd met een winnende damzet gecounterd, 2-2.
Èd Kok (bord 3) bereikte wel een gunstige klassieke stand maar zijn tegenstander had op de 40e zet een venijnig offer in petto waarmee door de vele dreigingen remise werd afgedwongen, 3-3.
Hierna volgde een blauw kwartiertje met maar liefst 3 blauwe toernooibase-noteringen!!
Gerard Bakker (bord 6) profiteerde van een enorme blunder, na een 2 om 2 doorbraak maakte Gerard het bekwaam af tegen zijn 100 ratingpunten sterkere tegenstander, 5-3.
Piet Schep (bord 5) speelde een knappe remise tegen zijn ruim 200 ratingpunten sterkere tegenstander. Na een lastige opening en middenspel waar Piet behoedzaam moest manoeuvreren, bleef de remise na wederzijdse doorbraak nog net binnen handbereik, 6-4.
Nog bonter maakte Arie Koster (bord 2) het. Zijn bijna 300 ratingpunten sterkere tegenstander zette Arie’s voorpost onder flinke druk, maar vond geen sluitend vervolg. In een 9 om 9 stand kon Arie  zijn laatste zwaktes in de stand geforceerd oplossen. Zijn tegenstander deed nog een merkwaardige  wilde winstpoging welke door Arie vakkundig werd afgestraft! 8-4 !
De overwinning van Zenderstad werd binnen gesleept door Ben van der Linden (bord 7). Door maar liefst 4 maal de opstoot 27-22 te spelen welke telkens door zijn tegenstander werd afgeruild  bereikte Ben een geweldig krachtige centrumaanval. Zijn tegenstander had nog net een remise 4 om 2 doorbraak. Hierin maakte Ben nog een klein foutje welke niet door zijn tegenstander werd afgestraft met remise als resultaat, 9-5.
Lange tijd leek ook Hans Verhoeven (alweer) een blauwe notering binnen te halen. Zonder ontzag werd zijn bijna 400 ratingpunten sterke tegenstander met open vizier en actief spel bestreden. Toch kwam Hans een schijf achter door een iets te optimistische voorpost. Gewoon doorspelend was de remise nog binnen bereik. In hevige tijdnood nam Hans echter op de 60e zet echter een verkeerde geforceerde remise poging die echter precies verloren ging. Niet getreurd, met 9-7 was de mooie overwinning op Van Stigt Thans het resultaat!
Met deze allereerste overwinning in de 1e klasse heeft Zenderstad de onderste degradatie plaatsen  voor nu verlaten!