2022-04-02: Zenderstad eindigt op tweede plaats, hoogste plaats in landelijke competitie ooit !!

Al ruim 15 speelt Zenderstad in de tweede klasse van de KNDB. Afgelopen zaterdag werd een tweede plaats veilig gesteld met een moeizame winst op Gooi en Eemland 2. Hiermee is Zenderstad geplaats voor een promotiewedstrijd naar de eerste klasse! In al de 15 jaren op nationaal niveau is dit de hoogste plaats bereikt!

De thuiswedstrijd tegen Gooi en Eemland 2 was erg spannend. Gooi en Eemland, die zelf bij winst tweede zouden zijn, kwamen in hun normale opstelling. Dat was heel sportief van hun en gunstig voor ons want ze hadden ook een beroep op hun zeer sterke reserves van hun eerste team kunnen doen. Zelf waren we eigenlijk per ongeluk versterkt doordat Hans Verhoeven op vrijdagavond wegens behoorlijke verkoudheid afbelde. In Laurens Fijn van Draat hadden we natuurlijk een zeer goede vervanger.

Ondanks een groot rating overwicht kwam Zenderstad goed weg. Gooi en Eemland 2 nam brutaal de leiding. Theo van Londen (bord 5), herstellende van een staar-operatie, dacht er iets te makkelijk over met het terugwinnen van een schijf. Theo wachtte een zet en kreeg een zetje om de oren die de schijfwinst en partijwinst veilig stelde. Laurens Fijn van Draat (bord 3) maakte de stand direct weer gelijk. Een a-positionele opstelling in het vroege middenspel van zijn tegenstander werd vakkundig afgestraft.
Ben van der Linden en zijn tegenstander speelden een voorbeeldige klassieke partij. Ben leek zijn tegenstander uit te gaan tikken maar die liet gewoon een licht zetje toe, waarna door een achterloop Ben nog even op moest passen (3-3). Gerard Bakker (bord 8) haalde een 5 om 6 combinatie uit, maar had onvoldoende verdediging om doorloop naar dam van zij tegenstander te verhinderen. Wat te vroeg werd hier remise overeen gekomen. Gerard kon in ieder geval niet meer verliezen, en wellicht zat er nog een dammen overmachtsspel in.

Ed Kok (bord 1) bereikte helemaal niets. Ondanks het grote ratingverschil maakte zijn tegenstander geen enkele fout en liet zich niet afbluffen. Ed kwam in een nadelige stand terecht maar kon zich nog redden naar de remise door de stand uit te laten dunnen en een offer met een verplicht terug-offer te plaatsen. Piet Schep bracht Zenderstad op voorsprong (7-5). In het beginnend eindspel zag Piet pas te laat een dreigende 2 om 2 en moest een noodplan toepassen. Dit noodplan was toch niet zo slecht als het er in eerste instantie uitzag en Piet kon zelfs met schijfwinst doorbreken. In een dammen-eindspel met een schijf voor (wat waarschijnlijk wel remise was) had Piet nog een grappig dam-vangetje om met oppositie direct te winnen.

Patrick van der Tol (bord 6)  leed een zeldzame nederlaag. In een gelijk opgaande wedstrijd leek er in een 7 om 7 weinig aan de hand. Zijn tegenstander had echter beter doorgerekend en kon een opsluiting forceren met schijf- en precies de partijwinst. Bij Bert Habets (bord 1) was het precies andersom. Zijn opportunistisch spelende tegenstander, dacht  in een 8 om 8 stand nog gelijkwaardig te staan. Bert had echter beter gerekend. Een dreigend offer met doorloop kon met een terug offer en winnende oppositie gepareerd worden. Een noodoffer dan maar werd door Bert bekwaam opgevangen met winst.

Met deze 9 - 7 winst, en de tweede plaats, plaatst Zenderstad zich voor een promotiewedstrijd naar de 1e klasse die op 16 april gespeeld zal worden. Tegenstander en locatie is nog niet bekend.

link naar de eindstand van groep D

Link naar individuele resultaten