2022-03-19:Zenderstad wint nipt in spannend duel tegen NDV Nieuwland

In de openingstoespraak op de damboerderij aan de Smalzijde in Nieuwland werd Zenderstad de favorietenrol toebedeelt. Dat was een beetje te bescheiden van NDV want zij stonden op plaats 3 maar 1 puntje achter Zenderstad. Het werd een zeer spannende lange middag.

Hans Verhoeven (bord 5) nam in een goede stand een te dure 4 om 2 doorbraak. Door allerlei vangstellingen kon Hans geen goede dam halen en verloor.
Invaller Roald Scheper (bord 7) noteerde een  blauwe notering. Tegen een speler met 300 rating punten meer bleef Roald gemakkelijk overeind. In een gesloten klassiek moest zijn tegenstander zelfs een schijf offeren. Helaas wist deze tegenstander nog net naar remise af te wikkelen.
Piet Schep (bord 2) trok de stand weer gelijk. In een ook gesloten klassiek werd de volle lange vleugel van zijn tegenstander vastgelegd en kon Piet aan de andere zijde van het bord beslissende doorbreken.
Weer kwam Zenderstad op achterstand. Gerard Bakker (bord 4) leek een gelijkwaardige stand in het middenspel  te hebben maar zijn tegenstander wist heel handig al zijn eigen zwakke punten in de stelling op te lossen en Gerard steeds meer naar achteren te dringen. Met een knappe winst als gevolg.
Met geluk kwam Zenderstad weer langszij. Ben van der Linden (bord 6) speelde een heel goede partij. Een bewust open gelaten grote afruil bezorgde Ben tempi-voordeel en controle over de belangrijkste velden.  Maar de stand werd eigenlijk te dun om nog te kunnen winnen. Een blunder zijn tegenstander die naar het verkeerde veld liep om dam te halen bracht echter nog de winst en de gelijke tussenstand 5 - 5.
Bert Habets (bord 1) bracht Zenderstad op voorsprong. Ook hier gesloten klassiek, maar wel volgens een apart schema. Een mooie en verrassende vroege zet met de kroonschijf van Bert werd beantwoord door ook de kroonschijf op te spelen. Met mooi uitgekiend spel werd de tegenstander vervolgens uitgeteld en moest uiteindelijk geforceerd gaan offeren. Daarna was het gauw gedaan.
Ed Kok (bord 4) trof de sterkste topspeler van Nieuwland en kon maar ternauwernood remise houden. Een verkeerd getaxeerde hek-stelling op de lange vleugel werd bijna fataal. Een verborgen finesse gaf in de tijdnoodfase echter net voldoende tegenspel voor remise.
Bij Patrick van der Tol (bord 8) ging het lang gelijk op. In het eindspel kon Patrick een goede halve hekstelling innemen. De stand was echter al te dun geworden, het overmachtseindspel was net niet meer te winnen.

Met de 9 - 7 winst blijft Zenderstad op de tweede plaats. De koploper Alblasserdam is normaal gesproken niet meer te achterhalen. Over twee weken is onze laatste wedstrijd tegen Gooi en Eemland 2 die het verrassend goed doet, met ook maar 1 punt achterstand op de derde plaats. Het gaat er dus weer om. Bij winst of gelijkspel gaat Zenderstad beslissingswedstrijden om promotie  spelen, bij verlies gaat Gooi en Eemland deze beslissingswedstrijden spelen.