2022-02-19: Zenderstad laat punt liggen in Rotterdam

In de uitwedstrijd tegen middenmoter Contant Charlois 2 in Rotterdam kwam Zenderstad niet verder dan een 8 - 8 gelijkspel en verspeelt daarmee een kostbaar punt in het kampioenschap.

Bij Zenderstad speelden Karl van der Horst en Brian van Ringelestijn mee. Voor beiden was het weer hun eerste wedstrijd in de Nationale Competitie sinds zeer lange tijd. Karls laatste wedstrijd was in 2006 en Brians laatste wedstrijd in de NC was in 2007 !
Karl (bord 3) ging voortvarend van start. Nadat zijn tegenstander een verrassende combinatie had gemist werd deze vakkundig opgerold. Ed Kok (bord 1) vergrootte al snel daarna de voorsprong naar 4-0. Zijn tegenstander dacht een offer te plaatsen maar zag deze schijf niet meer terug en verloor. Na deze snelle voorsprong ging  de strijd gelijkwaardig op. Brian (bord 6) speelde tegen de op papier sterkste tegenstander. In een al lastige stand, na een grote ruil, kreeg Brian een beslissende 3 om 3 doorbraak om de oren kreeg en kon direct opgeven.
Ook Ben van der Linden (bord 7) verloor. In het late middenspel stond Ben nog erg gunstig maar koos de verkeerde voorzetting en moest ook opgeven.
Met de 4 - 4 tussenstand leek er echter nog weinig aan de hand.  Op alle vier de nog spelende borden stonden de Zenderstad dammers er beter voor dan hun tegenstanders. Bij Hans Verhoeven (bord 8) was het voordeel het kleinst en hier werd het uiteindelijk een gelijkwaardige remise. Patrick van der Tol (bord 5) mistte het meest kansrijke eindspel. Analyse wees uit dat dit waarschijnlijk toch ook net niet te winnen was, dus remise toch het resultaat.
Arie Koster (bord 4) behaalde ook een voordelig eindspel. Na een doorbraak haalde Arie echter op het verkeerde veld een dam waarna zijn tegenstander deze kon afnemen en naar remise kon afwikkelen. Op andere plek damhalen had goede winstkansen gegeven.
Met de 7 - 7 tussenstand waren alle ogen gericht op Bert Habets die in een gunstig gesloten klassieke stand leek te gaan winnen. Een betere tempi verhouding en een achtergebleven schijf van zijn tegenstander leken beslissend. Maar na ruim 4 uur dammen gaan er ook andere zaken spelen. Eerst mistte zijn tegenstander een remise combinatie en daarna kon Bert eenvoudig winnen. Bert dacht echter na een spook-offer geen goede zet meer te hebben en vervolgde anders en nu liep het ook hier remise, totaal 8 - 8.  Een eenvoudige 2 om 2 doorbraak, na het spook-offer, had echter de winst gebracht.
Zenderstad heeft de kans op de tweede plaats, met recht op promotie-wedstrijden, nog in eigen hand maar dan moeten de laatse drie wedstrijden alle gewonnen worden.