Zenderstad wint kraker van OG Utrecht

In de vijfde ronde van de UPDB Clubcompetitie heeft Zenderstad de topper tegen OG Utrecht met 5-3 gewonnen. Beide teams hadden tot nu toe alle wedstrijden gewonnen en verschenen in hun basisformatie achter de borden.

Al snel ontstond er op alle borden een boeiend gevecht. Koos van Amerongen en Alfons Ottink toverden een waar spektakelstuk op het bord: een vastloopvariant met alle schijven nog op het bord! Koos meende dat de slotstand goed voor hem was, maar Alfons wíst dat dat niet zo was. Net toen hij schijfwinst kon verzilveren, overzag hij een trucje en kwam pardoes minder te staan.
Rik Verboon had ondertussen tegen Cock van Wijk een open aanval ingezet: eerst via 22, toen via 23 en daarna via 24. Cock speelde consequent door maar moest toch toezien hoe Rik steeds steviger op het centrum kwam te staan. Rik rekende goed en Cock was genoodzaakt voor drie schijven naar dam door te breken. Rik’s schijven stonden los, maar konden wel door naar dam. Zou het ook winnen?
Op papier moesten de kansen van OG vooral komen van Wouter Ludwig. Tegen Laura Timmerman slaagde hij erin om de stand complex te maken. Laura wist echter wel raad met het ontstane flankspel en kwam iets beter te staan. Toen ze een kansrijke variant miste, werd het snel een gelijkwaardige remise. Punt voor het team!
Martijn de Leeuw had toen de punten al gedeeld met Arne van Mourik. In een opening met onderhuidse spanningen kreeg hij na een vereenvoudiging lichte druk op de lange vleugel van Arne. Die ontweek de problemen door op zijn korte vleugel te spelen en ruimte te creëren. Remise was een logisch resultaat.
Met twee kansrijke borden te gaan zat Zenderstad op rozen. Koos wist zijn gelukkig verkregen voordeel uit te bouwen en naar een gunstig eindspel af te wikkelen, waarin Alfons zich uitstekend verdedigde: remise. Cock probeerde ondertussen nog wat schijven terug te winnen van Rik, maar verder dan één schijf kwam hij niet, met een verliezend 4-om-2 eindspel tot gevolg.
In de laatste ronde spelen de IJsselsteiners tegen UDG, het enige andere team dat al zijn wedstrijden tot dusver wist te winnen.