19-09-2020: Damteams Zenderstad goed gestart

Zowel de Utrechtse provinciale damcompetitie (met viertallen op de doordeweekse avond) als de landelijke damcompetitie (met achttallen op zaterdag) zijn weer begonnen. In de provinciale competitie speelt damclub Zenderstad met vijf viertallen. Zenderstad 1, één van de favorieten voor het provinciaal kampioenschap, won de eerste (uit)wedstrijd met 6-2 van damclub UDG-Vriendenkring uit Utrecht. Het ging lastiger als verwacht volgens teamcaptain Koos van Amerongen wiens tegenstandster Esther van Muijen met een schitterende remisecombinatie aan een nederlaag wist te ontsnappen.

In de nationale competitie op zaterdag speelde Zenderstad haar eerste (thuis)wedstrijd in de fraaie kantine van Heritage Auctions Europe in IJsselstein. Tegenstander WSDV 4, een mix van ervaring en zeer jong talent, werd met 10-6 verslagen. De start was echter erg stroef, Zenderstads topscorer van afgelopen seizoen, Patrick van der Tol, kwam nog wedstrijdritme te kort. Onvervaard werd wel ten aanval getrokken maar een eenvoudige 2 om 3 zetje werd over het hoofd gezien. Hierna was het ook gelijk verloren.  Er leek nog weinig aan de hand want Hans Verhoeven stond al een dam voor tegen zijn jeugdige tegenstandster. Hans dacht er vervolgens te makkelijk over, liet een doorbraak toe en moest met remise genoegen nemen.
Ben van der Linden (bord 7) trok de stand weer gelijk. Na een spannende opening had Ben de stand onder controle en kon zijn tegenstandster niet meer ontsnappen Middels een aantal kleine combinaties won Ben. Ook Jacco Scheper (bord 5) en Gerard Bakker (bord 6) hadden een zware dobber aan hun jonge tegenstanders. Bij Gerard werd het een gelijkwaardige remise. Bij Jacco veranderde zijn gunstige stand door een 3 om 2 doorbraak in een nadelige stand waar Jacco direct het remise-aanbod van tegenstandster Naomi Boeren accepteerde.
Met een 5-5 tussenstand kon het nog alle kanten op, al stonden de dammers van Zenderstad wel wat beter. Arie Koster (op bord 2) wist in een 11 om 11 stand een mooie forcing te forceren, de stand bleef gelijk maar de schijven van de tegenstander waren vastgezet aan de rand van het bord. Vakkundig wist Arie dit voordeel te verzilveren. Een soortgelijk tafereel was er bij de partij van Ed Kok (bord 3). Ook hier had de tegenstander een vleuggellamme opstelling. Met precies tempispel en mooie dreigende plakker wist Ed ook te profiteren van deze zwakte.
Als laatste was Bert Habets nog aan het zwoegen. In het middenspel miste Bert een kansrijke voortzetting waarna de partij in een gelijkwaardige remise eindigde. Daarmee won Zenderstad haar eerste damwedstrijd met 10-6 tegen WSDV 4. Een terechte uitslag.

Elke dinsdagavond is er clubavond bij damclub Zenderstad. De jeugd traint en speelt onder leiding van Bert Habets vanaf 18.30. De senioren spelen vanaf 19.30.
Beginners, gevorderden, geïnteresseerden  en gewoon voor de gezelligheid, iedereen is van harte welkom bij de damclub in “De Oase” aan de Benschopperweg 342 in IJsselstein!!