01-02-2020: Dammers Zenderstad verliezen topduel tegen DES Lunteren 4

In de kampioenswedstrijd van de tweede klasse D verloor het IJsselsteinse damtiental met 11-9 van DES Lunteren 4. DES Lunteren 4 staat nu drie punten voor op de nrs 2, Zenderstad en het combinatie-team van Limburg.

Over het geheel genomen was de 11-9 nederlaag wel terecht, maar Zenderstad bleef ondanks een snelle 0-4 achterstand nog lang in de race.  DES Lunteren heeft een aantal zeer sterke spelers, die na jarenlange afwezigheid weer zijn gaan dammen. Hans Verhoeven (bord 2) maakte het zijn sterke tegenstander wel makkelijk door eerst in een 2 om 3 en vervolgens in een 3 om 3 doorbraak te lopen. Was met het verlies van Hans nog rekening gehouden, dit was echter niet het geval met het verlies van Gerard Bakker (bord 6). Langzamerhand in tempo-achterstand door wat passieve ruilen werd een volgende ruil fataal. Te laat zag Gerard dat geen enkele slag goed was en schijfverlies ging opleren. Hierna was geen compensatie meer aanwezig en een slechte lange vleugelverdediging versnelde het verlies.
De tegenstander van Arie Koster (bord 5) vergat met nog drie minuten tijd zijn klok in te drukken, liep weg van zijn bord, en verloor op de klok. Een mazzeltje waardoor Zenderstad weer terug kwam in de wedstrijd (2-4).
Echter voor korte duur want na een gelijkwaardige remise van teamcaptain Rob de Meij verloor Ebbo de Jong, in een al lastige stand, door een 3 om 3 met te veel achtergebleven schijven (3-7).
Voor de tweede maal kwam Zenderstad echter terug in de wedstrijd, Patrick van de Tol (bord 10) wist met en schijf achterstand nog remise binnen te halen en Ed Kok (bord 1) kreeg uiteindelijk na een lastig spel tegen zijn sterke tegenstander beide vleugels onder controle met winst.
Met de 6-8 achterstand en nog te spelen partijen was nog van alles mogelijk.
Na 4 ½ uur ging het bij Theo van Londen (bord 9) echter opeens helemaal mis. In een dam-eindspel had Theo een schijf minder maar met de lange lijn onder controle was de remise een kwestie van zijn dam heen en weer schuiven. Theo wilde echter een snelle remise forceren en verloor daardoor nog een schijf. Hierna gaf Theo (wellicht nog te vroeg) op.
Deze klap kwam Zenderstad niet meer te boven. Ben van de Linden (bord 4) was met een fraai zetje een schijf voorgekomen maar moest deze later al weer inleveren waarna de remise een feit was.
Laurens Fijn van Draat (bord 3) moest van heel ver komen om te winnen.  Nadat zijn tegenstander in het late eindspel verzuimde een doorgebroken schijf terug te offeren kwam Laurens precies op tijd op dam en maakte het bekwaam af (eindstand 9-11).

Zenderstad staat nu nog op de gedeelde tweede plaats. Promotie is nog wel mogelijk als de nog te spelen wedstrijden (2 in de reguliere competitie en 1 beslissingswedstrijd) alle gewonnen worden.