05-10-2019: Damtiental Zenderstad goed van start in Zuid-Limburg

In de verre uitwedstrijd in Heerlen won de routine van het IJsselsteinse damtiental het van de jeugdige overmoed van de tegenstander DIOS/Eureka 2. Belangrijk waren de gedegen overwinningen van Bert Habets en Gerard Bakker tegen de sterke jeugdspelers Marijn Jans en Melvin Koullen. In beide partijen werden de agressieve aanvallen goed opgevangen. Bert profiteerde van een te overmoedige aanval en Gerard profiteerde optimaal van een zwakke plek in de verdediging van zijn jeugdige tegenstander.
Ebbo de Jong maakte zijn debuut in het damtiental van Zenderstad en speelde degelijk, kwam een schijf voor, maar kon niet voorkomen dat zijn  tegenstander zich uiteindelijk door het dunne centrum heen worstelde naar een remise eindspel. Remises waren er ook voor Jacco Scheper, Rob de Meij (ook tegen een sterke jeugdspeler) en Ben van der Linden. Ben wist met een handig offertje en achterloop de remise veilig te stellen. Rob moest in een 4 om 4 nog secuur spelen, maar kwam niet in gevaar.
Bij Jacco kwam zijn spel niet uit de verf. De flankaanval kwam te laat om nog winstkansen te krijgen.

Op de onderste borden ging het even mis voor Zenderstad. Theo van Londen kreeg geen greep op het spel van zijn tegenstander en kwam in een wat nadelig gesloten klassieke stand terecht. Theo speelde een voor de hand liggende zet om zich te bevrijden maar kreeg gelijk een fatale damzet tegen en verloor. Ook Hans Verhoeven verloor. Hans wilde een 3 om 2 naar dam nemen maar zag een slagwending over het hoofd en kon gelijk opgeven.

Zenderstad had echter nog meer troeven, Ed Kok had al als eerste gewonnen. Zijn tegenstander dacht in een lastige stand een sterke zet te spelen maar zag het zetje niet waardoor deze zet verhinderd was en kon meteen opgeven.
Patrick van der Tol speelde een sterke partij wist een sterke flankaanval op te bouwen. Bekwaam werd de sterke stand in winst opgezet.

Een mooie start voor het IJsselsteinse damtiental dat zo met 12-8 de lastige uitwedstrijd tegen DIOS/Eureka 2 won.
De volgende wedstrijd is op 19 oktober tegen weer een Limburgs tiental, tegen CEMA DE Vaste Zet 2 uit Geleen. Zenderstand speelt dan wel thuis.